Bjørk, Frieda Kahlo og Cecilie Løveid

Disse tre kvinnene har jeg googlet, lest og blitt inspirert av idag. Jeg legger ved noen bilder her og et dikt av Cecilie Løveid. 

Cecilie Løveid:

SVARTERE BUNADER

Mellom lekeplassen og kirkegården

står jeg og klipper og syr

Jeg fyller bordet med

knuste knapper og lapper

Her er spor etter hevelser og byller

Her er tusen hittebarns trøyeermer

sirlig limt inn i en bok

 

Her er flekker, reparasjoner, lappinger

skjøter, folder, samlinger, lag, rynkninger

plisseringer, vranger, retter og opplegg

De er fortellinger som ber om å bli fortalt

 

Jeg leter etter tidenes effekt

innsikt forsvinner

jeg må skynde meg

 

For jeg vil sy den nye drakten

den svarteste den hviteste

med gullspirer på

 

ef97430463614912e887bf1e2fd94deb.jpg
bjork.jpg
IMG_8787.jpg
IMG_8788.jpg

Setesdalen

Jeg skriver, tegner og googler omkring Riksvei 9-prosjektet "Bury Folklore Brides" og fikk lyst til å dele litt. Jeg ble veldig interessert i denne sangeren og vil dele en av hennes. Likte veldig godt tittelen "Brurehesten". En hest som fra mytologien var kjent for å ta mennesker med fra en verden til en annen. Under denne har jeg lagt ved en link fra en blogg som jeg synes var fin å lese. 

Men så sent som på 60-tallet var det helt annerledes forteller Leonard. Bestemora mi fikk på seg en vanlig kjole en eneste gang i livet. Da svor hun at slikt ville hun ikke ha på igjen. Det var «verste drakta» hun fått på seg sa hun. Folk gikk i bunad, i alle fall kvinnene. Og før krigen var det vanlige at alle gikk i bunad som hverdagstøy.

-Det høres både flott og upraktisk ut?

-Snarere tvert i mot! Det var jo det tøyet folk lagde sjøl. Det var en forutsetning det, at man kunne være sjølberga på tøy. Men at man bar så forseggjorte drakter til hverdags var jo samtidig spesielt. Det er vel bare samene som har en drakt som minner i så måte. Og det var jo blant annet dette som blendet forskerne som kom hit utpå 1800-tallet. Bare tenk å komme til en dal der bonden arbeider i jorda med bunad! Det er ikke rart Eilert Sundt ble begeistret.



......
”Setesdalsmusikken er dramatisk, den er mørkere og mer mystisk enn andre steder i Norge. Den har røtter tilbake i en tid vi ikke kjenner lenger, og den taler om dype menneskelige ting. Det er jo slik her at folk er stillfarne, så det å utrykke seg knapt og presist har alltid vært et ideal. Musikken er som et Haiku dikt; en sier uendelig mye med bare noen få ord eller toner. Ja, for spelemannen er jo en forteller, en forteller i en stamme.
— https://lysvaag.wordpress.com/2012/09/17/setesdalen/
Source: https://lysvaag.wordpress.com/2012/09/17/s...

Kunstsiloen

Jeg tenkte Byutvikling når jeg første gang hørte om Kunstsiloen. Et brennende ønske fra folk som vil at Kristiansand blir attraktivt og samtidsorientert. Være en del av Europa og samtidig gi noe til barna våre som vokser opp her, ved å etablere kulturskolen rett der det skjer. Jeg tenker at det er helt riktig at vi investerer og putter penger der det er kreativitet og skaperkraft. Helt riktig!

silosamlingen.presentasjon_161220_2.jpg
Source: kunstsilo.no

Riksvei 9

Rett før jul fikk vi den hyggelige meldingen fra Norsk Kulturråd om at de ønsker å støtte vår første performance i prosjektet Riksvei 9. 

Jeg kunne tenke meg nå og fortelle dere litt om prosjektet. Vi begynte med et forprosjekt hvor vi undersøkte mulighetene og interessen blant lokalbefolkningen langs Riksvei 9, for et kunstprosjekt oppover dalen. Til dette forprosjektet fikk vi god hjelp fra Setesdal Regionråd, Statens Vegvesen, VRI Agder og Norsk Kulturråd. Jeg limer inn litt fra forprosjektrapporten her, så kan dere lese: 

"Performancegruppen Loop by Laura ønsker å igangsette et forprosjekt med mål om å gjennomføre et kunstprosjekt der Riksvei 9 fra Kristiansand til Hovden blir vår scene og samtidig et sammenhengende kunstprosjekt. I første omgang vil vi foreta en omfattende research der vi går i møte med en rekke aktører langs riksvei 9, for å finne gode locations, utforme manus for de forskjellige performancene og inngå avtaler med aktuelle samarbeidsparter og medspillere – vi vil også parallelt starte opp det første kunstprosjektet, som en pilot og et eksempel for innsalg og utvikling av flere kunstprosjekter."

Research

Det har blitt mange reiser de 20 milene mellom Kristiansand og Hovden langs Riksvei 9. Vi har hatt befaring på samtlige rasteplasser, der vi har diskutert muligheter for å utsmykke disse med fotokunst fra de ulike performancene. Vi har også hatt stopp og befaringer på en rekke aktuelle locations fra rene natursights, til flere bygg og bygdesentra..

Locations

Det er svært mange steder vi kunne tenke oss å bruke som locations, bl.a. det nærmest goth-aktige steinbygget til Longerak kraftstasjon, dampbåten Bjoren m.m. Men vi har valgt ut fire svært forskjellige Locations for performancer: Evje; Evje bilopphugging, Bygland; Elgtun, Valle; Steinsland camping og Bykle; et jorde ved Breidvatn.

Manus

På bakgrunn av research og mange gode diskusjoner både innad i gruppen og i forhold til eksterne samarbeidspartnere, har vi kommet fram til skisser for en rekke performancer. Noen fordelt på de fire kommunene i Setesdal og noen prosjekter som favner hele regionen. Detaljert manus må utarbeides i samarbeid med lokale aktører og i dialog med stedet under utarbeiding av hver enkelt performance.

Samarbeidspartnere

Forprosjektet har ført til mange fine møter med mennesker langs riksveien. Vi har vært i dialog med Regionrådet for Setesdal, vegmyndighetene, kommuner, regionmuseet, mennesker som arbeider innen flere former for turistvirksomhet og vi har vært i dialog med folk gjennom samtaler på butikker og bensinstasjoner.

Den gjennomgående svært positive erfaringen er at de fleste har vært åpne, nysgjerrige og imøtekommende for tanken om å gjøre R9 til scene for performative verk.

Pilot

Vi har gjennomført ikke mindre enn tre pilot-performancer i forprosjektperioden. En på Steinsland camping, en på Elgtun og en ved direktørboligen på Landeskogen. 

 

Og nå har vi altså fått støtte fra Norsk Kulturråd til å gjennomføre første performance "Bury Folklore Brides" som skal foregå ved Breidvatn litt nord for Hovden sentrum. Dette vannet er starten på Otra. 

Fra søknaden: 

Kvinner i bunad, nedgravet til livet, til halsen, et urverk av mekanikk og mennesker, et hjerte revet ut av et kvinnebryst, bygget inn i en spilledåse, et goldt landskap der en strøm av bunadssko flyter ut i innsjøen.

Performancegruppen LOOPbyLAURA inntar fjellbygden Hovden. Performancen "Bury folklore brides" skal utfolde seg ved innsjøen Breidvatn. Her, rett ved Hovden bygdesentrum skal publikum bevege seg gjennom landskapet for å oppleve våre levende, sceniske bilder, og oppdage sine egne fortellinger.

Jeg vil skape et kunstnerisk uttrykk i skjæringspunktet mellom landskap, folklore, lokale kvinnelige aktører med et sterkt forhold til egen bunad, performanceskuespillere, tradisjon og utfordrende nye kunstuttrykk.

arbeid med riksvei 9.JPG
Husker desverre ikke hvem som har tatt dette bildet. Lå i inspirasjonsmappen min. Skal finne ut av det.

Husker desverre ikke hvem som har tatt dette bildet. Lå i inspirasjonsmappen min. Skal finne ut av det.

Tim Walker. Inspirert av dette bildet på grunn av alle Høylandskvegene vi har sett i Setesdalen.

Tim Walker. Inspirert av dette bildet på grunn av alle Høylandskvegene vi har sett i Setesdalen.

Frieda Kahlo: Først og fremst veldig inspirert av henne fordi jeg elsker kunsten hennes. Ellers fordi hun bruker folkedrakter, mange vakre og forskjellige drakter med ulike betydninger.

Frieda Kahlo: Først og fremst veldig inspirert av henne fordi jeg elsker kunsten hennes. Ellers fordi hun bruker folkedrakter, mange vakre og forskjellige drakter med ulike betydninger.

Fra Elgtun. Iscenesatt gullbar med elg og elgrøkter Per Axel Johanson i gullramme. foto Jacob Buchard.

Fra Elgtun. Iscenesatt gullbar med elg og elgrøkter Per Axel Johanson i gullramme. foto Jacob Buchard.

Tim Walker.

Tim Walker.